Alla inlägg den 17 maj 2010

Av Anna - 17 maj 2010 12:00

Här nedan följer en lista över de vanligaste misstagen vi gör som nyblivna marsvinägare.


  • Vi Köper en alldeles för liten gallerbur ! De här misstaget kan lätt fixas till. Innan du får hem dina grisar så bygg en egen bur av en bokhylla. Mycket snällare mot marsvinen samt mkt billigare ! Klicka på bur eller här för mer info.

  • Köp absolut inte alla dessa vitamtabletter/saltsten som de på djuraffären säger att man absolut behöver. Saltsten kan orsaka urinsten , har du en saltsten? Släng den direkt ! Vitamtabletter eller c-vitam tillägg som man droppar i vattnet,  bara slös. Marsvinen får sitt dagliga intag av c-vitam i form av färska grönsaker samt frukt. Då behöver de inte alla dessa onödiga saker. Som djuraffären bara tjänar pengar på !

  • Adoptera hellre ett marsvin , då du ger detta marsvin en ny chans. Istället för att köpa ett i en djuraffär. Att adoptera är också billigare ! Kom ihåg att skaffa minst 2 marsvin. Marsvin är flockdjur och behöver en eller flera rumskompisar !
  • Läs på noggrant innan du skaffar marsvin , så du vet vilka behov marsvinen kräver. En jätte bra sida är detta forum ! Fråga folk som har marsvin, läs böcker , sök på internet. Försök skaffa så mycket info du bara kan. Detta kommer hjälpa dig och dina marsvin att få det så bra som möjligt !

  • Köp inte gnagarblanding/pellets i djuraffären. Marsvinen väljer då bara ut de godaste i gnagarblandning och de kan bli fetta av fel sorts pellets ! Jag ger mina marsvin frukt & Grönt 2ggr dag och en massa hö. De klarar dem sig på. Ge dem gröt istället receptet finns här  som du kan ge istället för gnagarblandning. Mycket nyttigare !

Har du själv några tips/erfarenheter om vilka misstag man lätt gör som nybliven marsvinsägare? Skicka gärna en kommentar eller mail så publicerar jag det i ett inlägg. Självklart länkar jag till er så glöm inte skriva med er bloggadress !


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej & Välkommen till min blogg!

Här kommer jag skriva om mina grisar (mina marsvin Papa Jack & Harry Rag). Samt tips och råd om marsvin. Denna bloggen kommer mestadels handla om marsvin.

Har du tips,råd,åsikter? Kontakta mig på trins.blogg@hotmail.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards